היערכות כלכלית לוירוס הקורונה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

התפשטות נגיף הקורונה בישראל – המדריך להיערכות כלכלית

נגיף הקורונה החל להתפשט בישראל, הוא אמנם התחיל בסין ובמזרח הרחוק, אך יחסית מהר הגיע גם לאיטליה.

בחלק מהמדינות הפסיקו לקבל טיסות נכנסות ויש הנחיות לבידוד מחשש להדבקה.

בישראל, התופעה מפחידה, מדווחת ומטופלת, לפחות נכון לרגע כתיבת שורות אלו.

בשל התפשטותו המהירה של הנגיף, ישראלים וישראליות רבות חוששות מפני הנגיף ורוצות להיערך. לא פעם עלתה השאלה כמה אמורות לעלות מסכות פנים, האם הן יעילות? אילו מוצרים כדי לקנות הביתה למקרה של בידוד? ומה לעשות עם הכספים שלנו בשוק ההון?

על שאלות אלו ואחרות נדבר במדריך זה.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

 

מהו נגיף הקורונה

נגיף הקורונה המדובר, הוא חלק ממשפחת נגיפים גדולה, הנגיפים ידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים וידוע כי הם עלולים גם לגרום למחלות אצל בני האדם. בגלל שנגיפי הקורונה נראים תחת מיקרוסקופ כמו כתר ככה הם קיבלו את שמם, קורונה בלטינית = כתר.

לנגיפים יש השפעות שונות ותסמינים שונים, כתלות בנגיף. זה הזמן בו אפשר לדמיין משפחה מורחבת ושלכל אחד במשפחה יש את היתרונות והחוזקות שלו, אותו דבר קורה במשפחת נגיפי הקורונה.

חלק רק עושים הצטננות וחלק יותר פוגעניים.

רק בחודשים האחרונים וליתר דיוק בדצמבר 2019, זוהה הנגיף כגורם למחלות אצל בני האדם.

הנגיף זוהה במחוז חוביי במרכז סין ושם התפשט לכל סין ולמקומות נוספים בעולם.

נכון להיום חסר מידע על המחלה, אבל הנתונים הקיימים היום מסין מראים כי ברוב המקרים המחלה קלה. במספרים, רק 2% מהחולים מתים.

בנוסף נצפה כי המחלה קשה יותר בקרב א.נשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות וכן א.נשים מבוגרים. [i]

ואם נסתכל רגע על הדברים בצורה אובייקטיבית. הא.נשים שמקבלים את המחלה קשה יותר, הם א.נשים הנמצאים גם ככה בקבוצות סיכון. הם מוזמנים בכל שנה להתחסן כנגד השפעת, כי היא עלולה להיות חמורה יותר המקרה שלהם. לכן, זה הגיוני שגם פה המצב יהיה דומה.

למה נגיף הקורונה מסוכן למשקי הבית בישראל

נגיף הקורונה אמנם יכול להשפיע בריאותית, אך מעבר לכך יכול לגרום להיעדרות ממושכת ממקומות העבודה, יכול לגרום לכניסה לבידוד של שבועיים (נכון לכתיבת מדריך זה), יכול לגרום להפסד של לימודים, עבודה וכל פעילות.

ההשפעה הבריאותית מדוברת וניתן להרחיב עליה באתר משרד הבריאות.

אולם מעבר להשפעות הבריאותית לנגיף הקורונה השפעה ישירה ועקיפה גם על הכיס של כולנו.

המדריך נכתב כשירות לציבור ביוזמה אישית של דניאל לוצקי, כימאית בעבר וכיום יועצת לכלכלת המשפחה.

חשוב, המדריך הינו כללי ואינו מהווה המלצה אישית כזו אחרת, בטרם כל פעולה יש להפעיל שיקול דעת ולהתייעץ עם איש/אשת המקצוע הרלוונטית.

מה ההשלכות האישיות – ניהול סיכונים

ראשית נבין מה ההשלכות האישיות, כל אחד במקרה שלו ושלה.

האם יש כרגע אפשרות ממשית להיכנס לבידוד?

האם באת במגע עם אדם חולה/נשא? נגיף הקורונה הוא נגיף נשימתי והמידע הקליני עדיין לא שלם לגביו.

אולם, שמירה על כללי היגיינה יכולים לעזור מאוד והימנעות היא ככל הנראה נכון לכתיבת שורות אלו היא דרך יחסית בטוחה לשמור על עצמנו מפני הנגיף.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

ברמה המנטלית – להישאר רגועים

נכון להיום (סוף פברואר 2020) נתגלו רק מקרים בודדים של ישראלים הנושאים את נגיף הקורונה. כך שאם נסתכל על הדברים בפרופורציות הנכונות, סיכויי ההידבקות שלנו נכון להיום מאוד קטנים. אם זאת, ניתן לעשות פעולות מניעה והיערכות אשר לא ישבשו את שגרת יומנו.

אם נוצר מצב בו נאלץ לשהות בבידוד – נתכונן גם למקרה שכזה ובגלל כתבתי את המדריך.

כיצד להיערך לסיכונים מבחינה כלכלית

המדריך הזה משלב בתוכו מידע על נגיף הקורונה ודרכי התמודדות עימו גם מן הרשת.

ואם עלתה לך השאלה, למה במדריך להיערכות כלכלית אני בכלל כותבת על כללי היגיינה?

כי גם בהסתכלות כלכלית, אני מסתכלת על התמונה הכוללת.

באם פעולות פשוטות יכולות לחסוך מאתנו אי נעימות, יכולות לשמור על הבריאות שלנו ויכולות להוביל לחיסכון פוטנציאלי של אלפי, עשרות אלפי ומאות אלפי שקלים, אני מעדיפה שנעשה אותן.

לדוגמה, אם ביקור אצל השיננית אחת לכמה זמן ימנע מאתנו טיפולי שיניים מורכבים, הביקור התקופתי שווה את הכסף, הזמן וההשקעה לעומת טיפול שיניים מורכב שגם כל הנראה יהיה פחות נעים ויעלה לא מעט כסף.

בהיערכות כלכלית, בבניית תוכנית וגם בתגובה למקרה כלכלי תמיד אעדיף לראות את התמונה הכוללת בכדי לתת דרך פתרון שמתאימה ונכונה לכלל המצב ולא רק לחלק אחד ממנו שיכול להשפיע בכל מיני דרכים על שאר המצב.

להסתכל על התמונה הכוללת, על ההשלכות ולבחור בדרך הנכונה והמתאימה ביותר לך. פעולות מניעה זולות וטובות יותר מפעולות תיקון ובגלל זה נעדיף אותן.

ברמה הפיזית – היגיינה אישית

ככתוב מעלה, הרעיון בשמירה על היגיינה אישית נובע מההנחה שניתן להימנע מהדבקה על ידי שמירת ההיגיינה.

אם ניתן להימנע מהדבקה, להישאר בריאים ולתפקד כרגיל וכלום לא יגרום למצב חירום בהתנהלות שלנו – הרווחנו.
*אלא אם כמובן המצב הרגיל הוא לא משהו ואז כדי לטפל בו בלי קשר 🙂

שטיפת ידיים, לפני האוכל, אחרי האוכל, אחרי השירותים, אחרי שמתעטשים או משתעלים. שטיפת הידיים במים וסבון לפחות ל – 20 שניות. להימנע ממגע עם הפה, האף והעיניים.[ii] במיוחד במקומות ציבוריים, לחטא עם אלכוהול את הידיים.

להימנע מתרופות המדכאות את המערכת החיסונית (ככל הניתן) זאת כדי למנוע החלשה של הגוף והעלאת הסיכון להידבקות בנגיף.

עישון, שתייה, התקררות, עלולים להגדיל את הסכנה לדלקת ריאות ולכן מומלץ לשקול בשנית.

כמובן שהימנעות במגע אם א.נשים חולים.

זה הזמן להזכיר שמסכת פנים אינה מגנה על אנשים בריאים כל כך, אבל בהחלט עוזרת למי שנדבק או נשא למנוע את ההפצה.

שמירה על היגיינה אישית, לשטוף ידיים במים וסבון, להימנע ממגע עם חולים. מסכת הפנים מוגבלת ולכן לשקול האם לרכוש או לא.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

ברמה הביתית – היערכות לבידוד

להיערך לדברים ההכרחיים ביותר, מסכות כפפות, חומרי חיטוי לגוף (אלכוהול) וחומרי חיטוי למשטחים (אלכוהול/ אקונומיקה).

*שימו לב שמסכות אינן באמת מומלצות לא.נשים בריאים, הן כן מומלצות למי שנושא או נדבק בנגיף וזאת כדי למנוע את ההפצה (וכמובן לצוותים רפואיים).

ציוד לכחודש ימים, נייר טואלט, מזון יבש, תרופות, מוצרי היגיינה (סבון, משחת שיניים, טמפונים וכו'). שכנראה – לרובנו יש את זה בבית בכל מקרה.

לא צפויה בעיה באספקת המים, אך אם יש לך את החשש עדיף להיערך גם עם מים.

אם תיווצר בעיה באספקת המזון, פירות וירקות טריים יהיה ככל הנראה קשה יותר להשיג, לכן מומלץ להחזיק תחליפים בדמות ויטמינים או תוספי תזונה בכדי לא לייצר מחסור בגוף.

גם תרופות "רגילות" כמו משככי כאבים, פרוביוטיקה וכל מה שרגיל אצלך בבית – מומלץ לחדש את המלאי.

במידה שיש חיות מחמד, מומלץ להזמין מזון ולייצר פינת שירותים בתוך הבית – למקרה שלא ניתן יהיה לצאת איתן לסיבוב. מומלץ גם להכין משחקים שלא ישעמם להן בבית.

ממתקים, פינוקים ושלל מותרות, במצבי קיצון – עלול להיווצר מחסור, לכן אם יש משהו אהוב במיוחד שווה להחזיק מלאי קטן שלו, כדי שלא יחסר.

*באופן כללי, אני לא ממליצה להחזיק מלאי גדול מידי של מזון, כי לרוב הוא מגיע לפגות תוקף לפני שאנחנו באמת מספיקים לאכול אותו. אז גם פה בבקשה הפעילו שיקול דעת. כי לזרוק אוכל לפח זה בדיוק כמו לזרוק את הכסף ישר לפח.

לקנות את ההכרחי, אבל במידה הגיונית, אולי להגדיל קצת את הפינוקים בבית. לדאוג שיהיה אוכל גם לחיות המחמד ולדאוג למלאי תרופות בסיסי.

 להתכונן לזמן עם הילדים

 "אל תביאו ילדים" המליץ סיני שנמצא כבר מעל חודש בבידוד עם אישתו ובנו בן השנתיים בדירת חדר. אך כמובן שההמלצה הזאת לא רלוונטית לרוב הא.נשים.

כבר נוכחנו לדעת שישנם תלמידים שנמצאים בבידוד, חלקם בבידוד מניעתי וחלקם בבידוד ועוד לא ברור האם הם נושאים את הנגיף.

מדינת ישראל כבר ידעה תקופות של שהייה בבתים שלא תחת איום בטחוני, אלא תחת איום ביולוגי (מלחמת המפרץ אם מישהו עוד זוכר). בתקופה בה לא היה אינטרנט וגם לא נטפליקס או ספוטיפיי וא.נשים פשוט הסתדרו – מוזר נכון?
אין לדעת לאן תגיע המגיפה, אם בישראל תוגדר מגיפה בכלל ולאיזו רמה יגיע הבידוד. לא ידוע כרגע אם יסגרו בתי ספר ומרחבים ציבוריים.
במידה שיסגרו מרחבים ציבוריים ונאלץ לשהות אך ורק בתוך המרחב הביתי, עשו את המרחב שלכם בבית נעים ככל הניתן.
זה הזמן אולי לסדר, למיין, ליצור מחדש "להכין לימונדה מהבידוד". הכינו את עצמכם ואת בני הבית לבידוד המתמשך.
אם יש משחקי קופסה – זה הזמן לרענן אותם, לייצר זמן איכות אישי וגם זמן איכות משפחתי.
אפשר להכין גם ספרי קריאה, מחברות לכתיבה – זאת לצד האלקטרוניקה כמובן 🙂

להתכונן לזמן איכות אישי ומשפחתי, זה הזמן להגיע לדברים שרצית ואמרת לעצמך שיום יבוא וזה יקרה – יש מצב שהיום הזה הגיע.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

 ברמה הכספית המידית – תזרים המזומנים

דווקא כשהמצב לא כל כך ברור, מומלץ ממש לשמור על הכסף שלנו. זה לא הזמן לעשות קניות פזיזות. אם יש תקציב קיים, ניתן לבצע בו התאמות למצב.

אם אין לך עדיין תקציב, יכול להיות שזה בדיוק הזמן לעשות אחד כזה, אם ובלי קשר לנגיף הקורונה. אם חלילה כן תוכרז פה מגיפה, זה הזמן להחליט על תקציב חירום לתקופת המגיפה, להחליט על סכום כסף מסוים שיהיה בצד למקרה הצורך.

אין לדעת האם נזדקק לטיפול רפואי, נחויב בבידוד מחוץ לבית – איפה נישן? זה עולה כסף או אולי ניתקע בחו"ל במדינה בה עלינו לממן את ההוצאות.

לדוגמה באם במהלך השהייה שלך במדינה שחשבת שהיא בטוחה, משרד הבריאות הכריז כי מי שחוזר מאותה המדינה מחוייב בבידוד של 14 ימים, איפה אפשר להיות? האם יש מקום ריק בו אפשר להיות בתקופת הזמן הזאת? או אולי צריך לשכור דירה בדיוק בשביל המטרה הזאת? רק כדי לא להדביק את בני הבית האחרים בחשש הפוטנציאלי של הנגיף.

ואם חלילה הילד.ה חזר מבית הספר והודיעו כי אחד הילדים נמצא בבידוד כי ההורה שלו נשא של ורוס הקורונה ועכשיו מכניסים את כל הכיתה לבידוד מניעתי? מה אז עושים?

שאלות ותרחישים אפשריים יותר או פחות, תלוי במציאות בה נמצאים כרגע.

לא ידוע האם נוכל להיעדר ממקום העבודה, או האם יתקבל השכר באופן מלא. אולי בכלל יש לך עסק (בחלק הבא אני מרחיבה) אבל בטוח שתקציב חירום יכול לכלול את האפשרויות השונות ולהיערך אליהן.

מי שבדרך כלל מנהל ומנהלת את הכסף מחזיקים תקציב לבלתי צפוי, סכום כסף שמחזיקים בצד, בדיוק כמו שמחזיקים גלגל נוסף ברכב – יום אחד יהיה פנצ'ר, פשוט לא יודעים מתי הוא יקרה.

להפעיל שיקול דעת לפני קנייה, לא לעשות קניות פזיזות, להיערך מראש, לתכנן ולשנות בהתאם למצב.

ברמה התעסוקתית – שכירים ושכירות

משרד הבריאות הוציא תעודת מחלה גורפת למי שנמצא בבידוד משום שחזר מרשימת המדינות שעליהן מוטל בידוד, או למי שבא במגע ישיר עם חולה בוירוס הקורונה. ניתן להתעדכן באתר משרד הבריאות ולבחון האם תעודת המחלה תקפה לגביך.
במידה שרופא שהטיל עליך להיות בבידוד, מומלץ לציין זאת בפני המעסיק ולשלוח לו את הקישור לאישור המחלה שנמצא באתר משרד הבריאות.

*אתר משרד הבריאות מתעדכן בזמן אמת ובגלל זה לא מצורפת לפה ישירות תעודת המחלה.

זה הזמן להבין קצת יותר מה קורה עם תלוש השכר שלך 🙂  כמה ימי מחלה באמת יש לך? אם התחלת הרגע עבודה חדשה יכול להיות שלא יהיו שם יותר מידי. אבל אם יש לך כבר ותק בעבודה יכול להיות שיש לך עשרות ואולי מאות ימי מחלה.

האם במקום העבודה שלך משלמים על ימי מחלה החל מהיום הראשון? או אולי כנהוג לפי חוק והימים הראשונים משולמים בכלל בהדרגה – אם זה המצב, צפויה ירידה קלה בשכר החודש וכדי להיערך גם לזה.

באם מקום העבודה משלם לך נסיעות לפי הימים בהם בפועל היית במקום העבודה, אז גם פה צפויה ירידה, אולם במקביל צפויה ירידה גם בנסיעות בפועל.

זמן מצוין להבין מה קורה בתלוש השכר שלך, כמה ימי מחלה יש לך, כמה הם שווים באמת, מה לגבי נסיעות ואיך נראית המשכורת שלך אם חצי חודש לא תהיה עבודה.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

ברמה העסקית – בעלי ובעלות עסקים

בעסקים של אדם אחד (או אחת), כאשר האדם נכנס לבידוד, האם עדיין יש עסק?
זו שאלה שנכון לשאול בשלבים שונים בעסק, לא רק במקרה קיצוני שכזה, אלא "סתם" לקחת חופשה, מנוחה, מחלה או זמן לעצמנו. אז אם עד היום לא בדקת את הנושא עם עצמך, זה הזמן להבין איך העסק יכול לעבוד גם בלעדייך.

אולי למצוא חלופות של עסק דיגיטלי, כך שגם הבידוד אם יידרש, לא יפגע בהכנסות מהעסק.

לדוגמה נותני שירותים יכולים לקיים מפגשים בווידאו (מה שאפשר לאמץ לא רק לתקופות משבר). אני לדוגמה מקבלת לקוחות מכל רחבי הארץ ולפעמים גם מחו"ל בזכות זה שאני עושה פגישות ווידאו. במקביל גם ניתן להיפגש איתי פיזית אבל זה לגמרי עניין של נוחות ולוחות זמנים.

אם העסק שלך בנוי ותלוי על המרחב הציבורי כדוגמת: מסעדות, חנויות, מספרות, אם תהיה התפרצות של הנגיף, או מספיק שתהיה בהלה, חשוב לתפוס יותר נוכחות דיגיטלית כדי למנוע את ירידת ההכנסות. לחפש תחליפים ואפשרויות לכך שפחות א.נשים יוצאים מבתיהם.

פרט לחלופות השונות, חשוב להיערך לתקופה של ירידת הכנסות בעסק, להכין תוכנית ובמידת הצורך לפעול לפיה.
* להיערך לתקופות של ירידת הכנסות בעסק, נכון בכל תוכנית שנתית. חשוב לזכור שבכל תקופת ירידה יש הזדמנות שחבויה בה.

לדוגמה המדריך הזה, אני בכלל תיכננתי להוציא מדריך בנושא אחר, שרלוונטי למה שקורה אצלי בחיים האישיים, אבל רצה הגורל והקורונה יצרה בהלה. החלטתי לכתוב מדריך שרלוונטי גם לעסק שלי וגם לקורונה וכך נולד המדריך הזה. התלבטתי לא מעט האם למכור אותו ולבסוף (כפי שכבר גילית) החלטתי לחלק אותו בחינם כדי שיגיע לכמה שיותר א.נשים במדינת ישראל. זהו מצב אידאלי של Win-Win, כל מי שקורא.ת את המדריך מקבל.ת ערך רב ומעבירה אותו הלאה לכל מי שרק אפשר ואני מצליחה להגיע ליותר א.נשים, לתת ערך ולהגדיל את החשיפה שלי, כך שאם התחברת לכתוב ככל הנראה תצטרפ.י לרשימת התפוצה שלי, או תעקבי אחרי עמוד הפייסבוק שלי, הפודקאסט או היוטיוב, פשוט נשמור על קשר ואולי בעתיד ניפגש בצורה כזו או אחרת. לתפיסתי כל הצדדים מרוויחים!

אם המצב משתנה, ניתן לעשות התאמות בתוכנית השנתית, להתחיל ייצר את המוצרים הדיגיטליים אותם התחלתם לפתח, לצמצם הוצאות ולהיערך לירידת החשק בקניות.
יצירת מוצרים ושירותים המתאימים למצב הקיים.

הרעיון במיוחד עכשיו הוא להתאים את עצמך לשוק, למצב ולסיטואציה הקיימת – קצרה או ארוכה ככל שתהיה.

במיוחד בסיטואציות משתנות, על העסק להתאים את עצמו למצב החדש. לשים לב ולהיערך למחסור או לעודף, לשוק המשתנה.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

שוק ההון והפנסיות של כולנו

מניות, ניירות ערך, וכל מה שכרגע מושקע בשוק ההון, כמו קרנות הפנסיה שלנו, קרנות ההשתלמות, קופות הגמל ועוד, חשוף להשפעות המגיפה, כן גם על שוק ההון.

מומלץ להיוועץ ביועץ השקעות טרם ביצוע פעולה בנידון.

אמנם יש תחזיות על ירידות בחלק מהשווקים, חלק מהמניות הציגו עליות – כדוגמת חברות המייצרות מסכות פנים.

חברות לכאורה שאינן קשורות מציגות ירידות במכירות כדוגמת חברת הבירה הנושאת את שם הנגיף.

יש ירידה בביקוש לתיירות, טיסות ומלונות – עקב החשש מהידבקות.

בתקופות שכאלו יש הזדמנויות וגם סיכונים.

מי שמשקיע.ה בשוק ההון לטווח הרחוק, כבר אמור לדעת ששוק ההון מתקן את עצמו, מי שקצת עלול לדאוג ברגעים אלו הם הא.נשים שתכננו למשוך כספים בקרוב.

ועדיין, טרם כל פעולת קנייה או מכירה מומלץ להתייעץ עם איש/אשת המקצוע הרלוונטיים.

אין לראות במדריך זה כל המלצה או אי המלצה לפעולות בשוק ההון.

לא לעשות פעולות פזיזות, לזכור ששוק ההון זה לטווח הארוך, להתייעץ עם איש/אשת מקצוע לפני ביצוע פעולה.

 טיסות לחו"ל

מה לעשות אם כבר קניתי כרטיסי טיסה

על פי המלצות משרד הבריאות ומשרד החוץ יש להימנע מנסיעה לסין היבשתית, וקוריאה הדרומית מחחש להידבקות מוירוס הקורונה.

בנוסף, על פי ההמלצות היום  יש לשקול האם הנסיעות לחו"ל בכלל נחוצות. המדינות עליהן שמו דגש (נכון ליום כתיבת שורות אלו) הן: הונג-קונג, מקאו, טאיוואן, יפן, תאילנד סינגפור, איטליה ואוסטרליה.

בגלל המצב המשתנה בכל רגע, ההמלצה היא להתעדכן בדיווחים ולבחון את המצב הספציפי באזור אליו מתוכננת הנסיעה. לבדוק ביעד המתוכנן את ההנחיות של משרד הבריאות, משרד החוץ והשלטונות המקומיים הרלוונטיים.

בכל מקרה, אם הוחלט לנסוע, יש להקפיד הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה בזמן השהייה – ניתן לקרוא על כך בהרחה באתר משרד הבריאות או בפרק הייעודי במדריך זה.

בנוסף, אם החלטת כן לנסוע ולצאת מגבולות המדינה, מומלץ גם לקחת יותר ציוד מבאופן רגיל, למקרה שיוטל סגר ולא תוכלו לצאת מהמקום אליו הגעתם. בסין לדוגמה הוטל עוצר שכזה ואנשים רבים נותרו הרחק מבתיהם (כולל מחוץ למדינה) ללא אפשרות לחזור בגלל ההגבלה מצד הרשויות.
אז נכון, אנחנו לא סין וההחלטות פה מתקבלות אחרת, אבל אם יתגלו ממצאים מדאיגים ויוחלט על נקיטת פעולות, עדיף להיערך בהתאם.
גם פה אני מזכירה לקחת דברים בפרופורציות, האם הנסיעה לחו"ל, כיפית ככל שתהיה, שווה את הסיכון הבריאותי? האם הסיכון הבריאותי הוא אכן כזה מסוכן? הפעילו שיקול דעת בהתחשב במצב כרגע + בנסיבות חיים.
גם פה אני לא ממליצה או לא ממליצה על נסיעה או הישארות – אלא על בדיקת המצב לעומק.

כמובן שניתן לבדוק את האפשרות להחזר כספי או דמי הביטול אל מול חברות התעופה והמלונות, או אל מול סוכנות הנסיעות הרלוונטית.

מבחינת ביטוח נסיעות, אם עשית אחד כזה – מומלץ לבדוק בפוליסה האם יש אפשרות לביטול מכל סיבה, או אולי הנסיבות כרגע יאפשרו את ביטול הטיסה וכיסוי ההוצאות על ידי הביטוח.

להפעיל שיקול דעת, לבדוק אפשרות להחזר כספי, להיערך לבידוד אפשרי בחזרה ארצה.

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

איך לפעול לגבי טיסות עתידיות שטרם הוזמנו

מספר חברות תעופה כיום מציעות אפשרות של ביטול הטיסה – מומלץ לבדוק טוב טוב ולקורא את האותיות הקטנות טרם הרכישה.

בעבר חברות ביטוח הציעו סעיף ביטול טיסה מכל סיבה שהיא, אולם לא בטוח שניתן לקנות את הכיסוי הזה היום עקב המצב.

כרגע, אין מספיק מידע על הנגיף, על ההתפשטות והתחזיות לא ברורות.

אמנם חלק מהמחירים כבר ירדו לתקופת הזמן הקרובה, חלק מהטיסות בוטלו ונראה כי המצב אינו ברור גם בשוק התיירות.

גם אם בשלב זה החלטת לצאת לחופשה, חשוב לבדוק את דמי הביטול שלה.

לבדוק מה ההנחיות, לבחון את אפשרויות הביטול, להפעיל שיקול דעת ולשים דברים בפרופורציות.

סיכום אישי

אני מקווה שלמדת במדריך זה כיצד כדי לך לפעול באופן אישי. שקיבלת את התובנות הנכונות לך. אני מאחלת שהמדריך עשה לך סדר בדברים וגם שם לך דברים בפרופורציות הנכונות.

אין לדעת מה יקרה עם נגיף הקורונה, או בכלל. אבל ניתן להיערך לזה. אפשר ורצוי לתכנן את העתיד, כמו שאנחנו רוצות שהוא יראה בחיים האישיים שלנו.

אם המדריך תרם לך, אשמח לקבל ממך פידבק ולקרוא מה חשבת עליו פה ישירות למייל שלי

בנוסף אם יש א.נשים נוספים שהמדריך יכול לתרום להם – אפשר לשלוח להם קישור ישיר להורדת המדריך על ידי העתקת הלינק הזה: http://bit.ly/2uIpThi

מאחלת לכולנו בריאות טובה, כסף טוב וימים טובים!

דניאל לוצקי,

יועצת כלכלית ומומחית לחיים הטובים

[i] אתר משרד הבריאות, https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus/

[ii] אתר המרכז לפיקוח מחלות ומניעתן , https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/prevention-treatment.html

 

לקבלת המדריך ישירות למייל, פשוט ללחוץ פה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *